STUDIO GRAFICZNE - strony internetowe, projektowanie do druku, fotografia reklamowa, identyfikacja wizualna.
STRONY INTERNETOWE
STUDIO GRAFICZNE:
Od czego zacząć projekt strony internetowej?
Studio graficzne rozpoczyna prace nad stroną internetową od ustalenia wymagań oraz nadania im priorytetów. Dlaczego to istotne? Ponieważ po przystąpieniu do prac programistycznych - zmiany zakresu owocują najczęściej dodatkowym nakładem pracy, co może zwiększać budżet projektu lub wydłużać czas jego realizacji.
W procesie ustalania wymagań studio graficzne dąży do wypracowania takiej koncepcji, która skutecznie wesprze cele biznesowe klienta. Omawiane są wszelkie aspekty funkcjonowania strony internetowej, takie jak: spodziewana ilość contentu, preferencje potencjalnych odbiorców, technologia wykonania, ograniczenia techniczne, struktura serwisu, architektura informacji, kierunki ewentualnego rozwoju serwisu oraz oczywiście założenia do projektu graficznego.
STUDIO GRAFICZNE:
Prace graficzne i programowanie strony internetowej
Gdy wymagania są sprecyzowane - studio graficzne przedstawia propozycje rozwiązań wizualnych i po akceptacji klienta rozpoczyna programowanie. Kod jest opracowywany dokładnie pod potrzeby danego serwisu i uwzględnia wszelkie ustalenia z zakresu SEO i responsywności, czyli sposobu przezentacji na różnych urządzeniach. Elementy graficzne są przygotowywane tak, aby zapewnić dobrą jakość przy zachowaniu jak najmniejszej objętości plików. Powyższe aspekty determinują kilka ważnych kwestii:
- Programowanie designu od podstaw daje dużą swobodę, a to pozwala zrealizować indywidualne postulaty wizerunkowe promowanej marki.
- Dzięki minimalnej ilości kodu skrojonego na wymiar i optymalnie przygotowanym plikom graficznym - strona internetowa działa szybko.*
- Wykonawca ma dokładną wiedzę, jak funkcjonują poszczególne bloki kodu i jak je efektywnie modyfikować w przypadku potrzeby istotnych zmian w wyglądzie lub działaniu serwisu.
* Poniżej pomiar aktualnie wyświetlanej strony internetowej studia graficznego nuvectro - z wykorzystaniem narzędzia Google - wynik dla urządzeń mobilnych. Wyniki mogą się nieznacznie różnić przy każdym kolejnym pomiarze. Narzędzie jest ogólnodostępne i można je znaleźć pod adresem: https://pagespeed.web.dev/
STUDIO GRAFICZNE:
CMS a strony internetowe statyczne i dynamiczne
System zarządzania treścią (CMS) znacznie ułatwia osobie nie będącej programistą modyfikację zawartości strony internetowej: treści, zdjęć lub wręcz struktury serwisu. Strona posiadająca CMS na ogół działa we współpracy z bazą danych. Takie rozwiązanie nazywane jest stroną internetową dynamiczną. Należy wspomnieć, że słowo "dynamiczna" nie ma nic wspólnego z doznaniami wizualnymi widza, lecz oznacza techniczny sposób powstawania pliku, który widz wyświetla w przeglądarce. Strona statyczna natomiast - nie używa bazy danych, najczęściej również nie posiada systemu CMS.
Studio graficzne może zaoferować wykonanie zarówno strony statycznej, jak i dynamicznej opartej na CMS WordPress. Niezależnie od wyboru - mogą one być wizualnie identyczne, włączając w to wszelkie animacje i interakcje widza z graficzną warstwą strony. Zakładając więc, że wdraża się indywidualny projekt graficzny i może on być taki sam w obu scenariuszach - można dokonać uproszczonego porównania tych rozwiązań.
STUDIO GRAFICZNE:
Wybór między stroną internetową statyczną a dynamiczną
Strona internetowa statyczna będzie tańsza w wykonaniu oraz z natury swej konstrukcji szybsza i mniej podatna na ataki. Rozwiązanie to może być w zupełności wystarczające dla firm, które zaprezentują się na kilku podstronach i nie będą zbyt często aktualizować zawartości. Zmiany treści lub zdjęć może dokonać osoba znająca podstawy HTML oraz obsługę FTP.
Strona internetowa dynamiczna z CMS będzie wskazana lub wręcz niezbędna w przypadku częstych zmian w ofercie, intensywnie działającego bloga, potrzeby interakcji z użytkownikami serwisu lub przetwarzania danych, które zbiera strona. Zmiany treści lub zdjęć może dokonać osoba znająca podstawy pracy z systemem CMS.
Warto w tym miejscu zauważyć, że design strony jest zdeterminowany poprzez kod HTML, CSS i JavaScript. Będąc wytwórcą tego kodu - studio graficzne w razie potrzeby zawsze może dokonać zmiany strony statycznej na dynamiczną, poprzez zakodowanie i skonfigurowanie jej do działania z systemem WordPress.
PROJEKTOWANIE DO DRUKU
STUDIO GRAFICZNE:
Projektowanie katalogów, opakowań, reklam prasowych, itp.
W przypadku kameralnej firmy strona internetowa może być wystarczająca do prezentacji marki. Jednak w miarę rozwoju najczęściej pojawiają się dodatkowe potrzeby związane z reklamą. Studio graficzne wspiera swoich kontrahentów tworząc projekty opakowań, katalogów, folderów, ulotek, plakatów, teczek firmowych, reklam umieszczanych w prasie i naklejek. W tej dziedzinie istotna jest znajomość technik przygotowania materiałów do druku (DTP). Warto również zadbać o to, aby projekty graficzne budujące wizerunek firmy pozostawały w miarę możliwości spójne niezależnie od wykorzystywanych nośników reklamy.
FOTOGRAFIA REKLAMOWA
STUDIO GRAFICZNE:
Fotografia reklamowa - jak pokazać wyjątkowe cechy produktu?
W fotografii przedmiotów - studio graficzne stawia przede wszystkim na konfigurację oświetlenia - to ono wpływa na interesujące podkreślenie bryły lub niuansów fotografowanego obiektu. Drugą istotną kwestią jest dobór odpowiedniego obiektywu, który pozwoli uzyskać pożądany efekt. Może to być obiektyw o ogniskowej standardowej, teleobiektyw lub produkujący ciekawe doznania wizualne obiektyw o ultra szerokim kącie. Trzecim zagadnieniem, decydującym o finalnym wyglądzie zdjęć - jest postprodukcja, na którą może składać się nie tylko wywołanie plików RAW, kadrowanie, czy prosta regulacja balansu bieli, nasycenia kolorów i ustawień kontrastu - lecz także mniej lub bardziej zawansowany retusz zdjęć.
Studio graficzne dba o przygotowanie zdjeć we właściwym modelu kolorystycznym, to znaczy: RGB dla publikacji w mediach elektronicznych, jak na przykład strony internetowe oraz CMYK dla druku offsetowego, czyli technologii wykonywania wszelkich katalogów, folderów, ulotek, czy plakatów. Przygotowanie zdjęć w modelu CMYK, po konwersji z RGB - jest często osobnym procesem, wymagającym wiedzy i doświadczenia w zakresie druku offsetowego.
IDENTYFIKACJA WIZUALNA
STUDIO GRAFICZNE:
Identyfikacja wizualna firmy wymaga analiz
Podczas opracowywania identyfikacji wizualnej studio graficzne w pierwszej kolejności koncentruje się na analizie firmy, produktu lub usługi. Należy ustalić w jakich sektorach gospodarki funkcjonuje marka oraz jaki jest zasięg jej dostępności: globalny, czy ograniczony do specyficznego kraju lub regionu? W toku rozmów wykonawca powinien zyskać świadomość silnych stron i charakteru marki oraz w miarę możliwości szeroką wiedzę na temat docelowych grup odbiorców.
W następnym kroku studio graficzne przechodzi do analizy firm konkurencyjnych, wskazanych przez zleceniodawcę. Analiza obejmuje projekty logo, kolory firmowe i potencjalny odbiór emocjonalny identyfikacji wizualnej tych firm - w odniesieniu do oferowanych produktów lub usług.
Na podstawie powyższych materiałów można już dokonać założeń projektowych, które zacieśniają zakres możliwych do użycia kształtów i barw oraz wytyczają kierunki, a następnie rozpocząć etap projektowania.
STUDIO GRAFICZNE:
Projektowanie identyfikacji wizualnej
Zadaniem studia graficznego jest wizualne przedstawienie określonych cech firmy, produktu lub usługi w taki sposób, aby zbudować lub wzmocnić oczekiwane emocje odbiorców marki, trafić w upodobania, a przy tym wyróżnić firmę pozytywnie i w ustalony sposób na tle istniejącej konkurencji.
W procesie projektowania studio graficzne musi uwzględnić ograniczenia związane z różnymi technikami reprodukcji: strony internetowe, druk offsetowy, sitodruk, tampondruk, hotstamping, grawerowanie, stosowanie na szyldach i samochodach. Choć oczywiście celem nadrzędnym pozostaje kreatywność, zgodność z założeniami projektowymi i uzyskanie dobrej zapamiętywalności.
W efekcie powstaje komplet, na który składa się co najmniej:
- księga znaku
- projekt wizytówki
- koncepcja umieszczenia logo na stronie internetowej (dla różnych ekranów)
- koncepcja reprodukcji logo na korpusie długopisu
Księga znaku zawiera informacje ważne z punktu widzenia reprodukcji, takie jak: warianty i konstrukcja znaku, wersja achromatyczna i achromatyczna w kontrze, kolorystyka logo i tła zdefiniowana przynajmniej w modelach CMYK, RGB i Pantone, pole ochronne, minimalne odległości od krawędzi i minimalna wielkość znaku.